keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

Pääsiäisreissu Italiaan osa 1

Vuoden ensimmäinen blogipostaus on vähän antanut odottaa itseään. :D Tänään otin innokkaana kuvia talostamme ja ajattelin niitä tänne laitella, mutta kameran johto olikin mennyt rikki, joten nyt seuraakin matkapostaus pääsiäiseltä!

Varattiin viime vuoden lopulla matka Italiaan pääsiäiseksi, kun ajateltiin, että toivottavasti siihen mennessä ollaan muutettu. Ja ehdittiinhän me! Viikko ennen reissua päästiin nukkumaan ensimmäinen yö omassa kodissa ja ennen reissua saatiin tavaratkin suurinpiirtein järjestykseen ja vuokra-asunto luovutuskuntoon. Kyllä siinä viime metreillä tuntui, että mikähän idea tuo matkakin oli tähän kaiken muun keskelle varata, mutta onneksi olimme näin tehneet. Juuri sopiva nollaus noin 11 kuukauden rakentamiselle! Talossa on kylläkin edelleen muutamia juttuja kesken, mutta niistä lisää sitten talopostauksessa. :)

Olimme Italiassa yhteensä 5 yötä ja se aika tuntui kyllä tosi pitkältä, sillä ei olla lomailtu hetkeen. :) Hyvällä tavalla pitkältä siis! Lensimme kiirastorstaina aikaisella aamulennolla Frankfurtin kautta Milanoon ja haimme kentältä vuokraamamme auton. Autolla ajelimme ensin Leccoon ja sieltä Comojärven rantaa pitkin Varennaan, missä vietimme ensimmäisen yön (Albergo Beretta). Leccon ja Varennan välilläkin pysähdyimme muutamaan kylään ihastelemaan upeita maisemia!

Varennassa nukuimme kunnon päiväunet, koska olimme olleet edellisen yön lentokentällä ja siellä ei kovin hyvin tullut nukuttua. Unien jälkeen lähdimme kävelylle ja illalliselle kylään. Illallisella kävimme järven rannalla sijaitsevassa ravintolassa. Ruoka ja viini oli hyvää ja ravintola oli ihan kohtuuhintainen.

Perjantaiaamuna kävimme aamupalan jälkeen kävelyllä kylässä ja sitten lähdimme autolla kukkulalle. Tämän reissun yksi paras juttu olikin auto, sillä pääsimme kiertelemään itse missä halusimme. Esimerkiksi tuonne kukkulalle ei olisi tullut kyllä mitenkään mentyä ilman omaa autoa. Aamupäivällä ostimme lauttaliput ja lähdimme Bellagioon. Bellagiossa etsimme ensimmäisenä parkkipaikan ja lähdimme sitten kävelemään kylälle. Aika pian suuntasimme ravintolaan, koska alkoi olla kova nälkä. Ravintolaksi valikoitu La Grotta, mikä oli erittäin hyvä paikka. Syönnin jälkeen kävimme vielä kiertelemässä kylässä. Mies osti minulle ihanan  käsintehdyn nahkaisen käsilaukun yhdestä pienestä myymälästä. Tuota laukkua olenkin jo useamman kerran käyttänyt.

Bellagiosta jatkoimme iltapäivällä matkaa lautalla Cadenabbiaan ja sieltä ajelimme Menaggioon, missä vietimme reissun toisen yön. Veimme vain tavarat majapaikkaan (B&B Balcone Fiorito) ja lähdimme sitten katselemaan Menaggiota. Söimme iltapalaa kivassa kahvilassa ihan kylän keskustassa ja siellä hengailun jälkeen lähdimmekin takaisin majapaikkaan. Tuona iltana satoi ja ukkosti kovaa, mutta seuraavana päivänä aurinko vihdoin jo näyttäytyi meille.

Lauantaina lähdimme aamupalan jälkeen ajelemaan kohti pohjoista. Ihastelimme matkalla pikkukyliä järven rannalla. Pohjoisessa kävimme myös toisen järven rannalla (Mezzola) ja tämä järvi se vasta kaunis olikin! Tuolta palasimme sitten takaisinpäin ja lähdimme ajelemaan kohti Comon kaupunkia. Comossa vietimme reissun kolmannen ja samalla viimeisen yön Comojärvellä. Siinä missä pohjoisessa paistoi aurinko, Comossa satoi aika kovaa. Kävimme vain syömässä ja menimme sitten meidän majapaikkaan (Hotel Borgovico). Illemmalla sade onneksi lakkasi ja kävimme kävelyllä kaupungilla. Haimme iltapalaa kaupasta, kun kumpikaan ei oikein jaksanut lähteä mihinkään ravintolaan enää syömään.

Loppuosa reissusta toisessa postauksessa ettei mene ihan kilometrin mittaiseksi! :D Suosittelen kyllä Italiaa kevätkohteeksi vaikkakin sää voi olla hyvin vaihteleva!